RUJUKAN
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian
Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus: Penerbit
Universiti Malaysia Terengganu
JADUAL GOLONGAN KATA DALAM CERITA SOSIAL
Cerita Sosial |
Kata kerja |
Kata Adjektif |
Kata Nama |
Kata Ganti Nama |
Kata Sendi Nama |
Kata Arah |
Kata Tanya |
Nenek dan Datuk |
21 |
13 |
17 |
2 |
10 |
- |
2 |
Saya yang Istimewa |
17 |
6 |
10 |
8 |
2 |
2 |
3 |
Keluarga Saya |
15 |
4 |
14 |
4 |
4 |
- |
- |
Hati |
18 |
5 |
5 |
5 |
7 |
- |
1 |
Jiran |
24 |
9 |
7 |
4 |
6 |
- |
2 |
Kandungan dalam Cerita Sosial
Judul |
Teks |
Tema |
Sampel/Bahan |
Jenis |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah,
Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Saya yang Istimewa |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu, bapa, Madinah, Alim, Imran, Aisyah |
Penceritaan |
Hati |
Cerita pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu, cikgu, Alim, rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu, Alim, Aisyah, Imran, Madinah, Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual 2: Kandungan dalam Cerita Sosial
Konteks dalam Cerita Sosial
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek dan Datuk |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan datuk |
Gembira, rindu, sedih, marah, keliru, puas
hati |
Saya yang Istimewa |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua
termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, puas hati, sedih |
Keluarga |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, resah |
Hati |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua
termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah, rumah, jiran |
Gembira |
Jiran |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan jiran |
Gembira, simpati, ambil berat, sedih |
Andaian dalam Cerita Sosial
Judul |
Pendapat |
Perujukan |
Pesoalan |
Nenek dan Datuk |
·
Alim menangis kerana dia berpendapat
itik dan ayam sudah tiada. ·
Alim juga sangka bahawa rumah dan
datuk sudah tiada
|
·
Nenek dan datuk berlari mendapatkan
Alim yang menangis di tepi reban. ·
Alim merujuk kepada ketiadaan itik
dan ayam punca dia menangis ·
Nenek memujuk Alim dengan
menunjuknya reban baharu. |
·
Nenek dan datuk bertanya kepada Alim
mengapa dia menangis di sebelah reban. ·
Alim mempersoalkan ketiadaan itik
dan ayam di dalam reban. ·
Ibu bapa Alim hairan dan sedih
melihat Alim sering menangis tanpa sebab. |
Saya yang Istimewa |
·
“Bapa
tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan.” Bapa
membeli banyak buah-buahan di pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya. |
·
“Ada
buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah
duku dan banyak lagi.” Buah-buahan yang disenaraikan merujuk kepada buah-buahan
tempatan. |
·
“Di mana
beli buah-buahan ini, bapa?” Persoalan ini ditanyakan oleh Imran yang merujuk kepada
buah-buahan yang dilihat olehnya. |
Keluarga |
·
Alim akan memastikan dia sentiasa
akan mengingati ahli keluarganya seperti mengingati naam keluarganya. |
·
Alim belajar membuang sampah dan
menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan kakaknya. |
·
Alim seorang kanak-kanak istimewa
yang mampu untuk melakukan kerja seperti kanak-kanak normal yang lain
walaupun kadang-kadang dia gagal melakukannya. |
Hati |
·
“Ibu
tahu Alim akan belajar dengan rajin.” Alim merupakan anak yang pandai dan mendengar kata. Ibu tahu
bahawa di sekolah, Alim pasti akan belajar dengan bersungguh - sungguh. |
·
“Semalam,
ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.” Alim tidak faham dan tertanya-tanya apa itu hari lahir. Dia
hanya menurut kata ibu dan membawa kek cawan ke sekolah untuk diberikan
kepada rakan-rakannya. |
·
“Cikgu
Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim
untuk tunduk apabila berjalan dihadapan orang tua.” Pernyataan di atas merujuk kepada nilai murni serta sikap yang
baik dan perlu dituruti sebagai tanda hormat kepada orang tua. |
Jiran |
·
Berkemungkinan juga, adik-beradik
Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah Alim selalu sakit.
Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegeni. |
·
Alim: -
Seorang yang pemurah. -
Jiran yang baik hati. -
Abang kepada Aisyah. -
Kanak-kanak istimewa. Alim suka berkongsi dengan jiran. Di
sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku kegemarannya dengan Sulaiman.
Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas tergambar dalam diri Alim.
·
Sulaiman: -
Seorang anak lelaki berumur 9 tahun. -
Jiran sebelah rumah Alim. -
Seorang yang pemurah. |
·
“Sulaiman bertanyakan soalan seperti
“Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman tidak pasti bahawa buku itu
diberi oleh Alim ataupun dipinjam.” Persoalan begini Cuma memerlukan pengesahan
daripada pihak sulaiman.
·
Aisyah keliru dan memnimbulkan
persoalan seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada Ibu. Persoalan daripada Aisyah juga memerlukan
jawapan supaya mereka faham dengan keadaan Alim. |
Comments
Post a Comment